08.03.2021
ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Οι συγγραφείς – καθηγήτριες του MA Creative Writing γράφουν για τη γυναίκα

Το 1977, η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ όρισε την 8η Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.  Από τότε, στόχος της Ημέρας είναι να υπενθυμίζει την ισότητα και ισονομία των δύο φύλων. Άνδρες και γυναίκες πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα, σε όλους τους τομείς.Με αφορμή μια από τις σημαντικότερες Παγκόσμιες Ημέρες, 2 διακεκριμένες γυναίκες συγγραφείς που διδάσκουν στο Μεταπτυχιακό ΜΑ Creative Writing (Δημιουργική Γραφή) του Μητροπολιτικού Κολλεγίου, η Αμάντα Μιχαλοπούλου και η Μανίνα Ζουμπουλάκη, αντλούν έμπνευση από ηρωίδες του χτες και του σήμερα και μοιράζονται μαζί μας τη δική τους συγγραφική δημιουργία με θέμα τη γυναίκα και τους συμβολισμούς της στον σύγχρονο πολιτισμό.
Τί θα κάνεις όταν έρθει η σειρά σου;
Από την Αμάντα Μιχαλοπούλου (*)Τι να πούμε για την ημέρα της γυναίκας πού να μην είναι στερεότυπο ή πλεονασμός; Επιτρέψτε μου να πιάσω το θέμα από τα μαλλιά, ακριβώς όπως οι άντρες πιάνουν τη γυναίκα στους προελληνικούς μύθους απαγωγής: αυτό που ξέρουμε για τις γυναίκες της μυθολογίας είναι πως είναι δυνατές και αλλόκοτες, διαχωρίζουν τη μοίρα τους από το φύλο τους και προβαίνουν σε πράξεις γενναίες στα όρια της αυτοθυσίας (Αντιγόνη) και της αντίστασης (η Δήμητρα όταν διαπραγματεύεται την επιστροφή της Περσεφόνης από τον Άδη). Η Μέδουσα, οι Μούσες, οι Αμαζόνες, οι Ερινύες, οι θεές του Ολύμπου: πόσο σπουδαίες θα ήταν οι γυναίκες -και στα δικά τους μάτια και στα μάτια των ανδρών- αν μπορούσαμε να τις αντιληφθούμε και στην πραγματική ζωή όπως στη μυθική τους αποτύπωση. Ως μητέρες, κόρες, αδερφές, συντρόφους που με την παραφορά τους αλλάζουν τον κανόνα.Όταν οι ίδιες οι γυναίκες αγαπήσουν το φύλο τους, όταν πάψουν να το υποβιβάζουν, θα δημιουργηθούν προυποθέσεις μιας νέας αλληλεγγύης.Ωστόσο οι ιστορίες των γυναικών γράφτηκαν επί αιώνες από άντρες και φωτίστηκαν, ακόμη και στις ακραίες στιγμές τους, από την ανδρική επιθυμία. Η Άννα Καρένινα και η Μαντάμ Μποβαρί είχαν τη ζωή και το θάνατο που τους επιφύλαξαν άνδρες δημιουργοί. Θα είχε ενδιαφέρον να αναρωτηθούμε πόσο διαφορετική θα ήταν αυτή η ζωή αν οι γυναίκες είχαν πίσω τους, όπως και οι άντρες, αιώνες ελευθερίας και καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ταυτόχρονα πρόκειται για ψευδοδίλημμα: δεν μπορούμε να ξαναγράψουμε την ιστορία (ούτε της καθημερινότητας, ούτε της λογοτεχνίας), μπορούμε όμως στο παρόν και στο μέλλον να δημιουργήσουμε ηρωίδες που θα ξεφύγουν από το δίπολο Αγίας/Πόρνης και θα επιτρέψουν, τόσο εντός όσο και εκτός του λογοτεχνικού κειμένου, δυνατότητες ελευθερίας και αυτοπροσδιορισμού.Η αλλαγή αυτή δεν θέλουμε -δεν θα έπρεπε να θέλουμε- να επέλθει μέσω ρητορικής ή ρεβανσισμού. Αλλά με τη φυσικότητα και την αναγκαιότητα που φέρνουν μαζί τους οι νέοι έμφυλοι προσδιορισμοί και η αγάπη για το γυναικείο φύλο. Όταν οι ίδιες οι γυναίκες αγαπήσουν το φύλο τους, όταν πάψουν να το υποβιβάζουν, θα δημιουργηθούν προυποθέσεις μιας νέας αλληλεγγύης.

Ας ξεκινήσουμε καθαρίζοντας τον χαρακτηρισμό “γυναικεία λογοτεχνία”: ως τώρα ήταν συνώνυμη με μια ροζ οπτική, με συναισθηματική καταρροή, που έδινε σε κάθετι γυναικείο την όψη παραπόνου, υστερίας ή παράνοιας. Για αρχή σας καλώ να συνταχθούμε με τις γυναίκες δημιουργούς που ξαναδιαβάζουν τους μύθους με σύνεση και θυμό, ειρωνεία και ερωτισμό. Όπως η Λουίζ Γκλίκ που στη δική της Περσεφόνη ρωτάει, στο τέλος του ποιήματος, την αναγνώστρια: “Τι θα κάνεις/ όταν έρθει η σειρά σου στον αγρό με το Θεό”;
Τί θα κάνεις αλήθεια;(*) Η Αμάντα Μιχαλοπούλου είναι συγγραφέας.Από τη Μανίνα Ζουμπουλάκη (*)Τι ναι αυτό που φοράς; Σου κάνει μεγάλο κώλο.
Τι ναι αυτό που φοράς; Ο μισός πισινός σου είναι στη φόρα, μετά γκρινιάζεις που σε πειράζουν στο δρόμο.
Τι ναι αυτό που φοράς; Θα βγεις έτσι, καραγκιόζης; Άντε να καταλάβουνε αν είσαι κορίτσι ή αγόρι!
Τι ναι αυτό που φοράς; ‘Όταν σταυρώνεις τα πόδια, φαίνεται ο αφαλός σου!
Τι ναι αυτό που φοράς, πλαστικό; Κολλάει απάνω σου, διαγράφονται οι ρώγες σου!
Τι ναι αυτό που φοράς; Τσολιάς στ’ ανάκτορα, σιγά μην είναι φούστα!
Τι ναι αυτό που φοράς, όλο το βυζί σου χύνεται απέξω, άμα σε βιάσει κανένας, δε θα φταίει κι όλας!
Τι ναι αυτό που φοράς; Γιατί δεν βάζεις κανένα φορεματάκι, να φανούνε τα ποδαράκια σου;
Τι ναι αυτό που φοράς; Ο ποδόγυρος ανεβαίνει όταν σκύβεις, βλέπει ο κόσμος το βρακί σου, πας γυρεύοντας.
Τι ναι αυτό που φοράς; Το πέρασα για σουτιέν.
Τι ναι αυτό που φοράς; Σορτς στην ηλικία σου; Δεν θα΄σαι καλά, αυτά είναι για τις έφηβες!
Τι ναι αυτό που φοράς; Όσο είσαι ακόμα στο Λύκειο, δεν θα κυκλοφορείς με σορτς!
Τι ναι αυτό που φοράς; Σε κάνει του πεζοδρομίου, είναι πρόστυχο, στα όρια του ξέκωλου.
Τι ναι αυτό που φοράς; Δε βάζεις μπούρκα καλύτερα, μ’ αυτό δεν φαίνεται αν έχεις σώμα από κάτω.
Τι ναι αυτό που φοράς; Πιο στενό δεν είχες; Με δυσκολία κάνεις ένα βήμα, ούτε να καθίσεις δε μπορείς!
Τι ναι αυτό που φοράς; Περιμένεις να σε πάρουνε στα σοβαρά όταν βγαίνεις ντυμένη έτσι;
Τι ναι αυτό που φοράς; Απορώ πώς δεν σου βάζουνε χέρι στο μετρό, με τόσο κοντό φόρεμα!
Τι ναι αυτό που φοράς; Σα τραβεστί είσαι, πρόσεξε μη περάσεις από Συγγρού!
Τι ναι αυτό που φοράς; Καρνάβαλος, θα πας σε πάρτι μασκέ;
Τι ναι αυτό που φοράς; Σου κονταίνει τα πόδια, δεν το βλέπεις στον καθρέφτη;
Τι ναι αυτό που φοράς; Σαν ακτινογραφία είσαι, λες και βλέπω το Χάρο.
Τι ναι αυτό που φοράς; Θα τρέξεις στο γήπεδο, γι αυτό το’ βαλες;
Τι ναι αυτό που φοράς; Περιμένεις να γυρίσει να σε κοιτάξει κανένας, όταν είσαι σαν σακί με πατάτες;
Τι ναι αυτό που φοράς; Μη περάσεις έξω από γιαπί, θα σου σφυρίζουνε οι οικοδόμοι.
Τι ναι αυτό που φοράς; Θα σε σταματήσει το Τμήμα Ηθών για προσβολή Δημόσιας Αιδούς!
Τι ναι αυτό που φοράς; Θα σου την πέσει ο πρώτος περαστικός που θα βρεθεί μπροστά σου!
Τι ναι αυτό που φοράς; Θα σε κοροϊδεύει ο κόσμος!
Τι ναι αυτό που φοράς; Η κοιλιά σου ξεχειλάει πάνω από τη ζώνη.
Τι ναι αυτό που φοράς; Τα κολάν θέλουνε πόδια καλαμάκια, όχι μπουριά.
Τι ναι αυτό που φοράς; Σα πελαργός είσαι, μ’ αυτά τα αδύνατα πόδια και τα πεταχτά γόνατα.
Τι ναι αυτό που φοράς; Ντύθηκες ή γδύθηκες;
Τι ναι αυτό που φοράς; Δεν καταλαβαίνεις πως είναι ρίσκο για ένα κορίτσι, να βγαίνει από το σπίτι ντυμένη έτσι;»(*) Η Μανίνα Ζουμπουλάκη είναι συγγραφέας και μεταφράστρια.

MORE NEWS
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πανελλαδική Γραμμή Ενημέρωσης

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ