Webinar «Η Γεωπολιτική της ανώτατης εκπαίδευσης» από το Global University Hub του Μητροπολιτικού Κολλεγίου
Συμβαδίζοντας με την επικαιρότητα και τις μεταβολές που λαμβάνουν χώρα το τελευταίο διάστημα σε παγκόσμιο επίπεδο, το Global University Hub του Μητροπολιτικού Κολλεγίουδιοργάνωσε webinar με θέμα τις γεωπολιτικές αλλαγές και προκλήσεις του 21ου αιώνα, καθώς και τον τρόπο που αυτές επηρεάζουν την ανώτατη εκπαίδευση.
Στην online συζήτηση συμμετείχαν έμπειροι και διακεκριμένοι ομιλητές, από πέντε χώρες του κόσμου. Πιο συγκεκριμένα, μίλησαν οι κ.κ.:
• Prof. Dinos ARCOUMANIS, FREng
Former Vice-President of City, University of London, UK. Chairman of Metropolitan College’s Academic Board, GR.
• Jason CZYZ
Co-President of Institute of International Education (IIE), US.
• Prof. Jenny J. LEE
Center for the Study of Higher Education, University of Arizona, US.
• Prof. Mohamed ROCHDI
Attaché for University and Scientific Cooperation, Embassy of France in Greece.
Former Rector, University of Reunion, FR.
• Prof. Maurits van ROOIJEN
Chief Executive (Academic), Group Rector, Global University Systems.
Former President Compostella Group of Global Universities.
Former Rector Magnificus, Nyerode University, NL.
• Vivienne STERN
Director, Universities UK International (UUKi), UK.
Τον ρόλο του συντονιστή της συζήτησης είχε ο Δρ. Γιάννης Ματσούκας, Executive Director, Global University Hub, Metropolitan College, ο οποίος έθεσε στην αρχή τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί διεθνώς αυτή τη στιγμή: αδυναμίες στην παγκόσμια διακυβέρνηση, αυξανόμενος πολιτικός λαϊκισμός, εθνικισμός και αυταρχισμός, μετατόπιση δυνάμεων προς την Κίνα και την Ασία, κλιματική αλλαγή και η ανάγκη για επείγουσες αποφάσεις που αυτή δημιουργεί, αυξανόμενη πίεση για κοινωνική δικαιοσύνη. «Η παγκοσμιοποίηση δημιούργησε νέες ευκαιρίες και προκλήσεις για τους αποφοίτους και το ακαδημαϊκό προσωπικό, στην προσπάθειά τους σταδιοδρομήσουν σε έναν όλο και πιο αλληλεξαρτώμενο κόσμο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η συζήτηση ανέδειξε τις ευκαιρίες που προκύπτουν για την Ελλάδα, ώστε να αναδειχθεί τα επόμενα χρόνια σε εκπαιδευτικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε στις παρακάτω 4 θεματικές:
• Ο πόλεμος ανάμεσα στη Ρωσία και την Ουκρανία – Η γεωπολιτική της ενέργειας και οι συνέπειές της στην ανώτατη εκπαίδευση.
«Στο IIE χορηγήσαμε άμεσα υποτροφίες σε περισσότερους από 200 Ουκρανούς φοιτητές, που σπουδάζουν στην Αμερική, αφού θα είναι δύσκολο γι’ αυτούς να λάβουν χρήματα από τις οικογένειές τους στην Ουκρανία το επόμενο διάστημα», ανέφερε ο κ. Czyz, ενώ ο κ. Αρκουμάνης εστίασε στον αντίκτυπο του πολέμου στην ανώτατη εκπαίδευση: «Οι Ρώσοι φοιτητές, που θα σπουδάσουν στην Αγγλία και τις ΗΠΑ θα είναι πολύ λιγότεροι. […] Τα τελευταία χρόνια είχαμε συνεργασίες μεταξύ ευρωπαϊκών και ρωσικών πανεπιστημίων. Αυτές οι συνεργασίες τώρα θα πρέπει να επανεξεταστούν». Ο κ. Αρκουμάνης προέβλεψε πως, λόγω της ενεργειακής κρίσης που προκαλεί ο πόλεμος και της προσπάθειας που καταβάλλει η Ευρώπη για να απεξαρτηθεί από τη ρωσική ενέργεια, θα γίνουν δημοφιλείς οι σπουδές στις εναλλακτικές μορφές ενέργειας.
Με τη σειρά του, ο κ. Rooijen ανέφερε πως «αυτό που κάνει τα πράγματα πιο πολύπλοκα είναι ότι οι Ρώσοι πρόεδροι των πανεπιστημίων έχουν υποστηρίξει δημόσια τον πόλεμο. Δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς γιατί συνέβη αυτό, δεν νομίζω ότι υπήρχαν πολλές εναλλακτικές, αλλά καθιστά πολύ πιο δύσκολο για τα ιδρύματα εκτός της Ρωσίας να το αγνοήσουν».
• Η Βρετανία μετά το Brexit στη Γεωπολιτική της Διεθνούς Ανώτατης Εκπαίδευσης.
«Το ποσοστό των ατόμων που μπορούν να ταξιδέψουν εκτός της χώρας καταγωγής τους για να σπουδάσουν θα είναι πάντα περιορισμένο. Συνήθως, περίπου το 2% του πληθυσμού παγκοσμίως θα αναζητήσει πτυχία μακριά από τη χώρα του», ανέφερε η κα. Stern, ενώ ο κ. Αρκουμάνης ανέδειξε τη μεγάλη ευκαιρία, που δημιουργεί το Brexit σε ιδρύματα, όπως το Μητροπολιτικό Κολέγιο, που έχουν συνεργασία με βρετανικά πανεπιστήμια: «Τα ευρωπαϊκά ιδρύματα, ειδικά στην κεντρική Ευρώπη, έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν αγγλόφωνα προγράμματα, προκειμένου να προσελκύσουν φοιτητές που ενδέχεται να αποφασίσουν να μην πάνε στο Ηνωμένο Βασίλειο για σπουδές, λόγω των υψηλών διδάκτρων». Ο κ. Αρκουμάνης ανέφερε ακόμα πως «το βρετανικό εκπαιδευτικό σύστημα θα παραμείνει κορυφαίο, μαζί με αυτό των ΗΠΑ, αλληλοσυμπληρώνοντας το ένα το άλλο με πολλούς τρόπους».
Όσον αφορά το αν πρόκειται να επηρεαστεί το αγγλοσαξονικό μοντέλο της ανώτατης εκπαίδευσης από τις γεωπολιτικές αλλαγές, η κα. Lee ανέφερε ότι «το αγγλοσαξονικό μοντέλο είναι ισχυρό και πως δεν πρόκειται να απειληθεί από τις γεωπολιτικές συγκρούσεις», με τον κ. Czyz να συμφωνεί υποστηρίζοντας πως «τα περισσότερα πανεπιστήμια, σε όλον τον κόσμο, επιδιώκουν κάποιου είδους συνεργασία με ένα πανεπιστήμιο στο Ηνωμένο Βασίλειο, στις ΗΠΑ ή στον Καναδά».
Η κα. Stern δήλωσε, με τη σειρά της, πως «ο κόσμος αλλάζει και πρέπει να προσαρμοστούμε στις αλλαγές. Αυτό είναι που θα μας κάνει πιο δυνατούς».
• Ο «Ασιατικός αιώνας».
«Η Κίνα προσπαθεί πολύ ώστε να γίνουν τα πανεπιστήμιά της παγκόσμιας κλάσης», ανέφερε η κα. Lee, ενώ ο κ. Jason και ο κ. Rooijen συμφώνησαν πως η Κίνα, τα τελευταία 20 χρόνια, έχει κάνει σημαντικά βήματα ανάπτυξης στο επίπεδο της εκπαίδευσης που παρέχει, αποτελώντας ένα μεγάλο success story. «Η Κίνα δεν ήταν στην κατάταξη των 10 κορυφαίων προορισμών για σπουδές, αλλά τώρα βρίσκεται στην 4η θέση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Jason.
• Γεωπολιτική και Διπλωματία της Γνώσης στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο & Αφρική.
Οι περιοχές αυτές «διψούν για συνεργασίες με πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, καθώς εκσυγχρονίζουν το σύστημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσής τους», ανέφερε ο κ. Czyz, για να συμπληρώσει ο κ. Rochdi πως «κάτι γίνεται όλο και καλύτερο σε αυτές τις χώρες, ειδικά στη Σαουδική Αραβία. Προσελκύουν συνεχώς φοιτητές από την Αφρική ή από την ευρύτερη περιοχή». Αντίθετα, η κα. Lee εξέφρασε τις επιφυλάξεις της γι’ αυτές τις χώρες, λόγω των περιορισμών που συνεχίζουν να υπάρχουν στην ακαδημαϊκή ελευθερία, στο φύλο και στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Η ανταπόκριση του κοινού ήταν εξαιρετική, ενώ το Global University Hub του Μητροπολιτικού Κολλεγίου αναμένεται να αναπτύξει κι άλλες παρόμοιες δράσεις το επόμενο διάστημα, με στόχο να αποτελέσει έναν αποτελεσματικό δίαυλο επικοινωνίας ανάμεσα στα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας σε όλον τον κόσμο.
Oops! We could not locate your form.